Nog zeven foodhallen op komst

De foodhall vormt voor millennials het nieuwe ‘avondje uit’. Nederland telt nu dertien pure foodhallen en er zijn concrete plannen voor nog eens zeven. Dat blijkt uit een publicatie van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden. Nederland telde twee jaar geleden nog maar vier foodhallen. Momenteel zijn dit er dertien met gemiddeld veertien foodstands, verspreid over acht steden. Daarnaast zijn er nog ruim zeven concepten, die meer als markthal moeten worden gezien of als een mix van de twee concepten. ‘Tel daar de zeven plannen voor nieuw foodhallen bij op en we kunnen spreken van een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit het horecalandschap’, aldus de horeca-adviseur. Nieuwe eethallen zijn voorzien in de Korenbeurs, midden op de Korenmarkt in Arnhem, in Alkmaar, Breda en Groningen. Het Amsterdamse concept De Hallen komt bovendien ook in Rotterdam. De Hallen in Amsterdam West in een oude tramremise was de eerste Nederlandse foodhall. Hier zijn 21 verschillende eetkramen verspreid over de hal met een gezamenlijk zitruimte en gedeelde bar en een bioscoop. Een andere foodhal van het eerste uur, Amicitia in Amersfoort, is overigens de eerste die de deuren moest sluiten (2017). Recent openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag (Minglemush, vijftien foodconcepten, met grote leeshoek, speelruimte en arcadegames) en Eindhoven (Downtown Gourmet Market, 21 foodconcepten). Ook in Den Haag ging een kleinere foodhall open; Hofhouse met acht eetformules. Andere kleine vestigingen zijn Mout in Hilversum (acht concepten) en de Twentsche Foodhal in Enschede (negen foodconcepten) zien. De foodhal volgens het bureau een plek om te ontmoeten, waar vooral veel millennials (lokaal en internationaal) zich toe aangetrokken voelen. ‘Waar deze doelgroep voorheen voor een club of kroeg als ontmoetingsplek koos, wordt dit langzaam ingenomen door locaties als een foodhal. De muziek, grote bar en de eetkramen maakt dat de foodhal wordt gezien als een avondje uit.’

Bron: Vastgoemarkt, 8-05-2018