Ontwikkelingstempo Europese winkelcentra vertraagt

Het tempo waarin winkelcentra in Europa worden ontwikkeld vertraagt.Het aantal opgeleverde vierkante meters daalde in 2017 met 23 procent op jaarbasis naar 3,8 miljoen. Dat meldt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield op basis van zijn rapport European Shopping Centre Development. Veranderend consumentengedrag en de nog altijd stijgende online omzetten zijn belangrijke factoren in de daling van planmatig ontwikkelde winkelcentra. De focus van ontwikkelaars en beleggers ligt vooral op de kwaliteit van winkelcentra en op placemaking. Winkelcentra moeten meer dan ooit een ‘bestemming’ worden door de combinatie van retail, leisure en entertainment. Zo moeten passantenstromen aanzwellen en de verblijfsduur worden verlengd. Naar verwachting zal er de komende twee jaar ongeveer 6,6 miljoen nieuwe vierkante meter winkel worden opgeleverd in Europa. Er is een aanzienlijke kloof tussen Oost- en West-Europa. Voor West-Europa wordt een afname van circa 21 procent verwacht tegen een groei van ruim 12 procent in Centraal- en Oost-Europa. In Nederland worden winkelcentra – met uitzondering van Leidse Rijn Centrum – voornamelijk gerenoveerd of uitgebreid. Zo opende recent de vernieuwde Kalverpassage van 13.000 m2 in Amsterdam en zal deze maand in Utrecht het nieuwe winkelcentrum Leidse Rijn Centrum (22.800 m2) openen. In Utrecht is ook het deels gerenoveerde winkelcentrum Hoog Catharijne al gedeeltelijk geopend. Dit winkelcentrum van 100.000 m2 zal naar verwachting in 2019 volledig openen. Op de langere termijn wordt in 2020 de opening van de Mall of The Netherlands (voormalig Leidsehage) in Leidschendam verwacht. Dit winkelcentrum is dan met 117.000 m2 het grootst van Nederland. Kenmerkend voor deze winkelcentra is een hoge kwaliteit met een uitstraling van internationale allure, waarbij wordt gefocust op de combinatie van functies, aldus Cushman & Wakefield. De totale voorraad winkelruimte in Europa bedroeg begin 2017 166,5 miljoen vierkante meter. Dat betekent een stijging van 2,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. West-Europa neemt hiervan 109,7 miljoen vierkante meter voor zijn rekening en Centraal- en Oost-Europa 56,8 miljoen. In 2017 was Turkije het land met de meeste winkelcentra-ontwikkelingen, met alleen al in het tweede halfjaar 495.000 m2. Turkije wordt gevolgd door Rusland met 330.000 m2 nieuwe ontwikkelingen en Polen op de derde plaats met 298.000 m2, meldt Cushman & Wakefield. In Nederland nam de planvoorraad winkels met 9 procent af tussen maart 2017 en maart 2018, zo heeft Vastgoedmarkt becijferd.  

Bron: Vastgoedmarkt, 9-05-2018