‘Extra woontorens op Megastores voor meer levendigheid’

Architectenbureau Group A heeft een nieuw ontwerp gemaakt voor een woontoren op de kop van Megastores met een nieuwe entree en horeca. Meer woontorens op het Haagse winkelcentrum zouden de levendigheid verder vergroten.
Dat zegt medeoprichter en partner van Group A Maarten van Bremen tegen Vastgoedmarkt. Het Rotterdamse bureau werkt namens Megastores-eigenaar MRP mee aan de herontwikkeling van het 80.000 m2 grote winkelcentrum langs de spoorzone van station HS. Zo krijgt Megastores twee nieuwe entrees, een extra parkeerterrein en mogelijk een nieuw wijkwinkelcentrum. De belangrijkste nieuwe entree komt op het nu nog braakliggende veld aan het Leeghwaterplein, naast roc Mondriaan en tegenover de Haagse Hogeschool.
De grondovereenkomst met Den Haag voor de toren is net gesloten, vertelt Van Bremen. ‘De aanvraag voor de omgevingsvergunning gaat binnenkort de deur uit. De woontoren wordt 75 meter hoog. De bewoners, de opvallende entree, de horecaplint en de nieuwe studentenwoningen aan de overkant zullen voor de broodnodige levendigheid zorgen. De huidige hoofdentree aan de Waldorpstraat is te klein en te donker. Iedere entree van een winkelcentrum van 80.000 m2 heeft een zekere grandeur nodig. De hoge transparante nieuwe ingang met aan weerszijden oprijzende appartementen zal daarvoor zorgen.’
De bouwstart staat gepland in het vierde kwartaal van 2019. Op dit moment legt MRP Development de laatste hand aan het nieuwe parkeerterrein in de ‘okselentree’ aan de Tweede Van der Kunstraat. Deze plek voor honderd auto’s is bestemd voor bezoekers aan District, het nieuwe wijkwinkelcentrum in aanbouw. MRP creëert hier ruimte voor een extra supermarkt naast Aldi, etnische verswinkels en horecaconcepten en leisure. ‘Met dit sociale winkelhart wordt Megastores van meer betekenis voor zijn directe omgeving. De volledige herontwikkeling zal de ruimtelijke uitstraling en de interactie met de omgeving aanzienlijk verbeteren’, aldus de architect.
Doorbloeding gebied hapert
Van Bremen benadrukt dat voor een goed functionerend winkelhart wel het hele gebied moet worden aangepakt. ‘Het probleem van Megastores en de Laakhavens is dat het afgelegen eilandjes zijn, geïsoleerd door barrières als het water, het spoor, de tramtunnel en drukke autowegen. De doorbloeding in het gebied is niet goed, waardoor Megastores bezoekers misloopt. De ondertunneling van de Neherkade en de komst van de Rotterdamsebaan is een goede stap. Nu moet een aantal lelijke blokkendozen, de tochtgaten en onherbergzame pleinen plaatsmaken voor groene wandelzones, bankjes, cafeetjes en vooral veel woningen.’
De Group A-partner ziet daarbij een verdere rol weggelegd voor MRP. ‘We kunnen de levendigheid van de Waldorpstraat en Megastores verder vergroten met extra woontorens.’

Bron: Vastgoedmarkt, 01-04-2019