Barco den Ouden, de data-man bij Steenworp


Steenworp bestaat 20 jaar. Opgericht om ondernemers de weg te wijzen naar een vestigingsplek op ‘steenworp afstand’. Data-analist Barco den Ouden is al vanaf de start een vaste waarde achter de schermen. ‘Steenworp was en is nog steeds uniek,’ zegt hij. ‘Nergens krijgen ondernemers zo uitgebreid vestigingsadvies als in deze regio. En dat onafhankelijk en kosteloos.’

Hij is letterlijk de man achter de schermen. Barco den Ouden (61) zorgt dat de online ‘zoekmachine’ perfect draait. Op de Steenworp-website valt 24/7 een database te raadplegen met al het beschikbare bedrijfsonroerend goed in de regio (kantoren, bedrijfspanden en winkels).  

Wat is de toegevoegde waarde van een eigen database?
‘Je kunt heel gericht en op maat zoeken. Met een paar muisklikken is er al een eerste overzicht van wat de markt te bieden heeft. Bij Steenworp proberen we vanuit de ondernemer te denken. Onze vestigingsadviseurs hebben vaak een achtergrond in het bedrijfsleven. Informatie moet relevant zijn, snel toegankelijk, volledig en actueel. Om dat te bereiken, haal ik data uit meerdere bronnen en werk samen met alle makelaars in de regio.

De techniek op de achtergrond is in de loop der jaren verder verbeterd, maar aan de voorkant gelden nog steeds de zelfde principes. We voeren momenteel aanpassingen door om de database beter toegankelijk te maken voor op een tablet en smartphone.’

Wordt de database veel geraadpleegd?
‘Zeker, het is vaak de eerste kennismaking met Steenworp. Ondernemers die nog niet bekend willen maken dat ze iets anders zoeken, kunnen zo toch in de luwte de markt verkennen. Ook makelaars en gemeenten maken er gebruik van.’

Het aanbod neemt wel in rap tempo af. Je ziet steeds minder panden met borden te koop/te huur.
‘Ja, in nog geen vijf jaar tijd is alles 180⁰ gedraaid. Van een dieptepunt met een hoge leegstand naar een oververhitte markt. Vijf jaar geleden waren transformatie of sloop de antwoorden op de grote leegstand aan kantoren. Gemeenten hebben duizenden m² getransformeerd naar woningen. Nu klinkt er weer de roep om kantoren bij te bouwen. Zelfs het Rijk zoekt weer extra m². Binnenkort verschijnt de Steenworp BOG Monitor 2019 met de nieuwste cijfers en trends.’

Waar zit de grootste pijn?
‘Het aanbod aan bedrijfsruimte ligt in Den Haag nu zelfs onder de frictieleegstand. Dat is de leegstand die nodig is om verhuisbewegingen mogelijk te maken. Veel Haagse banen zitten in het MKB met het verzorgingsgebied Den Haag en haar directe omgeving. Haagse bedrijven willen dan ook het liefste in hun verzorgingsgebied gehuisvest zijn.

In 20 jaar tijd is het ‘businessmodel’ van Steenworp nauwelijks veranderd. De opdracht is nog steeds bedrijven behouden én winnen voor de regio met een jaarlijks target van vijftig vestigingen. Intern continuïteit, terwijl de omgeving voortdurend veranderd.
‘Ja, we zijn begonnen als een onderdeel van Stadsgewest Haaglanden. In 2015 heeft de gemeente Den Haag de organisatie overgenomen met behoud van alle taken. Steenworp heeft in de loop van de tijd een groot regionaal netwerk opgebouwd. We werken samen met de accountmanagers van gemeenten, met makelaars, Businesspark Haaglanden en The Hague Business Agency. De geslaagde vestiging van een onderneming is altijd teamwork. Onze adviseurs schakelen hun netwerk in voor de klant, bijvoorbeeld als het gaat over een vergunning.’

In oktober 2020 neem je afscheid van Steenworp. Vanwaar de keuze om vervroegd met pensioen te gaan?  
‘Dat is een proces. Op een zekere leeftijd ga je je afvragen of eerder stoppen een optie zou kunnen zijn. Wil ik dat? Is het financieel haalbaar? Mijn vrouw en ik hebben de knoop doorgehakt. De kinderen zijn allang de deur uit en de vaste lasten zijn beheersbaar. Maar ook Steenworp is natuurlijk een soort kindje. Ik heb in 2000 aan de wieg gestaan. Inmiddels is het al lang een volwassen professionele organisatie. Ik draag mijn expertise graag over aan een opvolger.’