Den Haag ook rond Centraal Station de hoogte in

Ontwikkelaars in het stationsgebied van Den Haag Centraal zoeken de hoogte op. RBR Real Estate wil op de hoek van het Koningin Julianaplein een hotel- en woontoren van 170 meter realiseren. Het Prins Bernhardviaduct zal deels plaatsmaken voor woontorens tot 180 meter en nieuwbouw voor universitair onderwijs en kennisinstellingen.

Dit blijkt uit een brief van de Haagse wethouder gebiedsontwikkeling Boudewijn Revis (VVD). Vorig jaar werd al bekend dat rond station Hollands Spoor hoogbouw tot 180 meter zal komen. Nu blijkt dat ook rond Den Haag Centraal de hoogterecords gaan sneuvelen. Over enkele jaren zullen de JuBi-torens (146 meter) en New Babylon 1 (142 meter) in de schaduw staan van de Bellevue Tower van mogelijk 170 meter.

Bellevue Tower
Het gebouw is gepland op een deel van de hoeklocatie Koningin Julianaplein 2, Bezuidenhoutseweg 1-5 en Oranjebuitensingel 6-13. De locatie bestaat uit vier deels bebouwde percelen met vier verschillende eigenaren. Patrizia Netherlands is sinds eind 2018 eigenaar van de percelen voor fase 1, schrijft wethouder Revis in de brief van eind 2019. Patrizia onderhandelt met de andere eigenaren om mee te gaan in een integrale ontwikkeling, aldus Revis. Een van die andere eigenaren is de Haagse ontwikkelaar RBR Real Estate. RBR stelt op zijn eigen website de Bellevue Tower van 50 verdiepingen te willen realiseren naar ontwerp van AA architecten.

Zwembad op 70 meter
De ontwikkelaar ambieert een hotel met 180 kamers, op 70 meter een zwembad, een fitnesscentrum en binnentuin en daarboven 320 appartementen. Het plan van Patrizia is minder concreet, maar behelst sloop van de bestaande gebouwen en nieuwbouw van woningen, kantoren, ondersteunende retail en parkeren, aldus de wethouder Stadsontwikkeling en Wonen. Voor het integrale plan stelt Den Haag dit jaar een planuitwerkingskader en een participatietraject met de buurt op. Bij een positieve besluitvorming zal het stadsbestuur deze ontwikkeling nog planologisch mogelijk moeten maken.

Prins Bernhardviaduct
Aan de andere kant van het station – naast het busstation – wil Den Haag een infrastructureel huzarenstukje leveren. Het college wil grotendeels af van het Prins Bernhardviaduct, bestempeld tot verkeersbarrière. Over een lengte van honderden meters wil het stadsbestuur een van de twee rijbanen slopen. Tussen het busstation en het Spuiplein maakt het viaduct dan plaats voor een groene stadsstraat waar de voetganger het primaat heeft. Het huidige Terminal-gebouw waar nu nog Rijksambtenaren werken, wordt gesloopt.

Campusboulevard
De vrijgekomen ontwikkellocatie wordt benoemd tot Campusboulevard. Deze boulevard wordt bestemd voor vijf woontorens tot mogelijk 180 meter, nieuwbouw voor universitair onderwijs, kantoren voor de Rijksoverheid en kennisinstellingen en verblijfsvoorzieningen. Ook worden verbindingen gelegd met de achterliggende Rivierenbuurt. Begin dit jaar neemt het stadsbestuur een besluit over de zogeheten gebiedsagenda Campusboulevard.

Bron: Vastgoedmarkt, 06-01-2020