DHL kan de groei aan op de Binckhorst


Pakketbezorgers hebben het drukker dan ooit. Het DHL-agentschap in Scheveningen moest zelfs versneld op zoek naar een nieuwe locatie met meer parkeerplek. Dat lukte net op tijd, met steun van Steenworp.

Vandaag besteld, morgen in huis. Om dat waar te maken, moet er een geoliede logistieke machine op gang komen. Daarvan ziet de consument alleen de koerier voor de deur met het pakketje. Ondernemer René van den Berg is een cruciale schakel in de DHL-keten in Den Haag. Elke dag weer zorgt hij met zijn team  zeker 5.000 pakketjes op tijd worden afgeleverd. 

René begon in 2010 - midden in de vorige crisis - een webwinkel met als nevenactiviteit een DHL-steunpunt. Na een tijd zorgde de pakketafhandeling voor meer omzet dan de webwinkel. Hij besloot daarom alle andere activiteiten af te stoten en zich helemaal op het agentschap te richten. 

‘We hadden jaar op jaar tot wel 40 procent groei,’ vertelt hij. ‘Onze vorige locatie aan de Treilerweg in Scheveningen Haven werd echt te krap. Bovendien geldt daar ’s middags betaald parkeren. DHL kreeg geen parkeervergunningen omdat het agentschap op mijn naam staat, terwijl de wagens eigendom van DHL zijn. Daar was geen redelijke oplossing voor te vinden.’ 

Huur opgezegd

En toen kwam door bovenop ook nog corona. René zag het aantal pakketten in korte tijd verdubbelen. ‘We hadden tot maart pakweg vijftien wagens rijden en daarna op drukke dagen soms wel veertig. Dat was aan de Treilerweg niet meer te doen. Toen begon aan de overkant van de straat ook nog eens een grote verbouwing, waardoor parkeren helemaal een ramp werd.’

Een groot struikelblok op weg naar een nieuwe locatie was het huurcontract voor de Treilerweg. Dat liep nog twee jaar door. René had het geluk dat zich een nieuwe huurder aandiende die tijdelijk ruimte zocht. Het huurcontract met de Treilerweg werd opgezegd en per 1 juli moest de ruimte leeg worden opgeleverd.

Zes uur ’s ochtends

Via via kwam René in contact met adviseur Manon Lubbers. ‘Zij is voor ons op zoek gegaan en kwam met een suggestie voor een locatie op bedrijventerrein Zichtenburg. Om technische redenen kwamen we er daar niet uit. Jammer, ook omdat de tijd begon te dringen.’

Uiteindelijk bleek de derde optie raak: een pand aan de Mercuriusweg 1 op de Binckhorst met eigen parkeerruimte en vrij parkeren in de buurt. Daar draait de logistieke machine nu inmiddels ruim twee maanden.

Vijf dagen per week levert een vrachtwagen in alle vroegte duizenden pakketten af die vanaf zeven uur door de medewerkers worden gesorteerd. Vervolgens laden chauffeurs hun voorgesorteerde vracht in bestelwagens en gaan bezorgen bij mensen thuis en servicepunten. DHL heeft in Den Haag drie van zulke distributiecentra.  

Groei gaat door

‘Steenworp gaf op het juiste moment de juiste tips en suggesties. Dat heeft zeker meegeholpen aan de snelle overgang van Scheveningen naar de Binckhorst. We zijn supertevreden hier. De bereikbaarheid is veel beter en als straks de nieuwe tunnel open is, ben je er helemaal snel. 

‘Corona zet onze branche op z’n kop. De groei gaat nog wel even door. We hebben een huurcontract voor vier jaar. Je weet maar nooit. Misschien is het tegen die tijd alweer te klein.’