Hubbel Lastmile: eerste op de laatste kilometers


Aan de Zinkwerf 20 wordt stadslogistiek opnieuw uitgevonden. Het vroegere V&D-distributiecentrum (27.500 m²) transformeert in een hightech hub om goederen emissieloos te vervoeren binnen de stad. Met als extra: een heleboel toegevoegde waarde.   

Zonder logistiek geen leven in de stad, maar teveel logistiek kan de stad ook verstikken. Een eindeloze stoet bestelbusjes en vrachtwagens rijdt naar winkels, bedrijven, kantoren, instellingen en particulieren. Den Haag groeit en blijft groeien en daarmee ook de logistieke stromen. Ten koste van schaarse ruimte, leefbaarheid, veiligheid en schone lucht. Dat moet anders, dacht Rinse van der Woude, mede-eigenaar van Hubbel Lastmile.

‘Wij bieden slimme oplossingen voor de altijd lastige laatste kilometers in de stad. Goederen komen vaak van heel ver, maar vanaf de stadsrand naar het afleveradres kost onevenredig veel tijd en energie. Hubbel Lastmile kan op dat traject veel waarde toevoegen.’

Hoe?

‘Bijvoorbeeld door dagelijkse leveringen voor een winkel of bedrijf te bundelen. In plaats van dat er telkens weer andere leveranciers aan de deur staan, worden de goederen bij ons aan de Zinkwerf afgeleverd. Wij bundelen de bestellingen en rijden een of twee keer per dag naar het afleveradres en nemen emballage en ander restmateriaal mee terug. Zo haal je veel ritten uit de keten. Efficiency op de laatste kilometers, dat is onze kracht.’  

Ritten reduceren is één element. Hubbel biedt meer. Je noemt het ‘ontzorgen’ door op een slimme manier te ‘bezorgen.’

‘Ja, wij hebben hier aan de Zinkwerf een overvloed aan ruimte, terwijl in de stad ruimte schaars is en duur. Een klant kan zijn voorraad artikelen, onderdelen of facilitaire goederen bij ons opslaan. Zodra een product nodig is, krijgen wij een seintje, halen het uit de voorraad en bezorgen het. Een eigen magazijn aanhouden is bewerkelijker en duurder dan een extern-magazijn bij ons. Bovendien is Hubbel als afleveradres een stuk beter bereikbaar.’

Hubbel gaat ook werkunits op maat aanbieden, bijvoorbeeld voor assemblage of reparatie van producten of het verwerken van bestellingen. Hoe zie je dat voor je?  

‘Stel je bent een retailer met een speciaalzaak en een steeds succesvollere webshop. Op den duur kan het lastig worden om de online operatie in de winkel uit te voeren. Je wilt liever niet dat klanten struikelen over de ingepakte bestellingen. Dat kan slimmer. Je kunt bij ons een unit huren voor de online operatie: inpakken en verzendklaar maken van bestellingen. Winkel en webshop loskoppelen werkt bij grotere volumes een stuk efficiënter.’

De gemeente Den Haag wil in 2025 een volledig emissieloze bevoorrading in de binnenstad. Wat gaat dat betekenen?

‘Het vraagt om een totaal andere organisatie van de stadsdistributie. Veel ondernemers realiseren zich dat niet, toch zou ik me langzamerhand zorgen gaan maken. Bestelwagens op diesel en benzine mogen straks de stad niet meer in. Dan moet je wel investeren in elektrisch vervoer of een hub inschakelen. Wij kunnen samen met ondernemers oplossingen op maat ontwikkelen.’

Wat is de planning?

‘We zijn nu al operationeel, maar vooral nog vanuit de vestiging van VanderVelde Verhuizingen aan de Zinkwerf 27. Na de zomer start fase 1 van de verbouwing op de nieuwe locatie. Aan de straatkant komen vijf loadingdocks waar 24/7 goederen kunnen worden afgeleverd. Eind 2020 is Hubbel daar volledig in bedrijf. We bieden units van 25 m² tot 2.500 m² met gebruik van gedeelde faciliteiten en aanvullende services.’

Hoe stel je de samenwerking met Steenworp voor?

‘Hubbel is een nieuw concept voor logistiek en bedrijfshuisvesting. De adviseurs van Steenworp hebben een groot netwerk en spreken veel ondernemers met vestigingsvragen. Wie weet, is Hubbel in bepaalde gevallen wel een stuk aantrekkelijker dan een eigen bedrijfsunit. We denken graag mee.’’

Hubbel Lastmile

Zinkwerf 20
Bedrijventerrein ZKD
2514 JK Den Haag
www.hubbelmee.nl