Nieuw kantoor, maar ook meer thuis werken


BusinessForensics verruilt de campus van The Hague Security Delta voor een eigen kantoor. Steenworp adviseerde bij de overstap. Deze Haagse hightech parel helpt financiële partijen om risico’s op witwassen en fraude te beheersen.

BusinessForensics is pionier in een nog jong specialisme: regulatory technology (regtech). Banken en verzekeraars moeten aan steeds meer regels voldoen om financiële criminaliteit en illegale praktijken op te sporen en - beter nog - te voorkomen. Het is een kostbare operatie om ontelbare transacties te monitoren en onderzoek te doen naar de integriteit van klanten. 

Software van BusinessForensics helpt deze processen te stroomlijnen en op tijd risico’s te signaleren. Het gaat om wettelijke verplichtingen in het financiële verkeer als due diligence, en know your customer (KYC). Tot de klanten behoren Rabobank, Aegon, Volksbank en Nationale Nederlanden.

Koen Juffermans - business development manager  - beantwoordt een aantal vragen over de verhuizing.

Waarom besloten jullie uit te zien naar een nieuwe locatie?

 ‘The Hague Security Delta was een uitstekende plek om te groeien tot waar we nu staan. We hebben 22 medewerkers, veel expertise opgebouwd en een groeiend aantal klanten. Nu breekt een volgende fase aan. De komende vijf jaar richten we ons op groei in de Eurozone. Bij een nieuwe fase hoort een nieuw onderkomen.’

Aan welke criteria moest de locatie voldoen?

‘Absolute voorwaarde was dat de diverse teams voortaan in één open ruimte kunnen werken. Iedereen bij elkaar nodigt uit tot samenwerking en uitwisseling van ideeën. Daar verwachten we veel van. Verder wilden we een kantoor met een meer eigen karakter en uitstraling, zowel voor onszelf als voor bezoekers. De omgeving van het centraal station had de voorkeur, omdat veel collega’s met de trein komen.’

Hebben jullie lang gezocht? Was het een moeilijke keuze?

‘Ik denk dat we zeven kantoren hebben gezien. Sommige hadden toch niet het gewenste open karakter en andere lagen ver van openbaar vervoer. Nee, het viel niet mee. Voordeel was wel dat we daardoor direct enthousiast waren over de locatie Bezuidenhoutseweg. Daar kwamen wensen wèl samen. Veel glas en licht. Een levendige buurt met dichtbij de Theresiastraat en het Haagse Bos. Wie er tussen de middag even uit wil, kan zelfs een boswandelingetje maken. Daar zagen we ons al aan het werk. Prijs en flexibele huurperiode deden de rest.’

Wat is de rol van Steenworp geweest?

‘Steenworp heeft geholpen om de weg te vinden op de huurmarkt. We hadden een behoorlijk stevig wensenpakket en dat beperkt de keuze. Het is prettig als een adviseur meedenkt en duidelijk maakt dat niet alle wensen even zwaar kunnen wegen. De adviezen van Steenworp hebben meegeholpen de juiste afweging te maken.’

Sinds maart werken jullie veel vanuit huis. Verandert dit de kijk op het belang van het kantoor?

‘Nee, alle medewerkers krijgen zoals voorzien een eigen werkplek op kantoor. Wel hebben we nieuwe ervaringen opgedaan met thuiswerken. En dat gaat best goed! Voorlopig zal de helft van de medewerkers wisselend op kantoor aanwezig zijn. Dan kunnen we goed de 1.5 meter en andere coronaregels naleven. Bijkomend voordeel is minder reistijd. Je hebt een paar uur per week extra voor gezin, sport of vrienden.’

Zal er in de toekomst blijvend meer thuis worden gewerkt?

‘Zeker! Ik denk dat bedrijven in de zakelijke dienstverlening het werk anders gaan organiseren. Minder mensen op kantoor, minder werkplekken. Het verkleint risico’s en drukt de kosten. Maar fysieke afstand moet  niet ten koste gaan van de teamspirit en betrokkenheid. Dat vraagt extra aandacht voor het samenbrengen van collega’s. Onze eerste digitale borrels zijn al achter de rug. Het is anders, maar - wat mij betreft - ook heel gezellig.’

BusinessForensics

Bezuidenhoutseweg 50-58
www.businessforensics.nl
info@businessforensics.nl
0168-479038