Retailmonitor: rapportcijfers voor 68 winkelcentra

Sinds 2006 brengt de gemeente elke vier jaar een retailmonitor uit. De gegevens worden gebruikt als input voor het beleid, zoals voor het nieuwe Actieprogramma Den Haag Winkelstad 2019. Maar ook ondernemers halen er veel uit, bijvoorbeeld als ze een vestiging willen openen of uitbreiden.

Van alle 68 winkelgebieden werden gegevens verzameld over de basiskwaliteit (aanbod, inrichting, uitstraling) en de economische kracht (leegstand, huurprijzen, vloerproductiviteit). De scores zijn per winkelgebied samengebracht in een overzichtelijke factsheet. 

Minder maar beter
De gemeente kiest voor minder, maar betere winkelcentra. Door winkels te concentreren, ontstaan centra met een compleet aanbod en voldoende klandizie voor economisch gezonde bedrijven. De retailmonitor laat zien dat dit beleid werkt. Winkelgebieden worden steeds compacter. Een succes is ook het stimuleren dat ondernemers zich organiseren. Zo besloten al twintig centra een BIZ te worden waarbij alle ondernemers bijdragen aan gezamenlijke acties. BIZ staat voor Bedrijven InvesteringsZone.

Binnenstad in de top
De Haagse Binnenstad behoort tot de top van sterke binnensteden in Nederland: op plaats twee wat betreft internationale formules en plaats drie als het gaat om het totale winkeloppervlak. De binnenstad profiteert van een groeiend aantal toeristen en dagjesmensen. De detailhandel als geheel profiteert van de groei van de Haagse bevolking.

Onverminderd populair is de Fredrik Hendriklaan. In vergelijking met 2013 scoren de Theresiastraat en vooral Weimarstraat aanzienlijk beter. Toppers onder de wijkcentra zijn Waldeck en De Savornin Lohmanplein (groot) en ’t Hoge Veen, De Stede en Hoge Veld (klein). 

De digitale versie van de Retailmonitor Den Haag 2017 bestaat uit: